Přejít na obsah

Naposledy vložené příspěvky

Velké herní události : Skrotená Hora 2019 : Skrotena Hora 9 - Jesen 2019 - 14.-17.11.2019

wlcina,  [21:17:01 | 20. Zář 2019]

Obecný pokec o hrách, hraní či herních projektech : Kickstarter projekty : Everdell: Spirecrest a Bellfaire

Levica,  [13:29:49 | 20. Zář 2019]

Velké herní události : Essen obecně : Essen 2019 - výpomoc na stánku Delicious Games

rbx,  [13:12:42 | 20. Zář 2019]

Ostatní pokec : Ostatní zcela neherní témata : Co vas pobavilo

Wolfhound,  [10:34:22 | 20. Zář 2019]

Cave Evil : Novinky : Mini rozsirebi pro CE a Warcults

kafe s mlikem,  [20:09:18 | 19. Zář 2019]

Obecný pokec o hrách, hraní či herních projektech : Soutěže : Hra roku 2019 - finálové kolo

jarmuk,  [16:58:11 | 19. Zář 2019]

Blood Bowl (2016 edition) : Novinky : Aktuality nejen z pražského Blood Bowlu

paladin91,  [16:06:23 | 19. Zář 2019]

Ostatní pokec : Film : Videl som a doporucujem

falco,  [22:04:01 | 18. Zář 2019]

Obecný pokec o hrách, hraní či herních projektech : Kickstarter projekty : Aeon Trespass: Odyssey

Atterdag,  [14:32:23 | 18. Zář 2019]

Ostatní pokec : Hudba : Koncerty a hudební události

Lolo,  [12:32:03 | 18. Zář 2019]

Obecný pokec o hrách, hraní či herních projektech : Kickstarter projekty : District 9

Citron,  [11:44:49 | 18. Zář 2019]

Cave Evil : Překlady : Česká verze - ofiko

Lord Pupek,  [11:14:46 | 18. Zář 2019]

Ostatní pokec : Ostatní zcela neherní témata : Vysvětlujeme vtipy

Citron,  [10:16:33 | 18. Zář 2019]

Obecný pokec o hrách, hraní či herních projektech : Herní guláš : Vaše poslední úlovky (deskové hry)

Lumirius,  [9:55:50 | 18. Zář 2019]

Obecný pokec o hrách, hraní či herních projektech : Kickstarter projekty : Cryptic Explorers

Lolo,  [17:12:51 | 17. Zář 2019]

Detective: City of Angels : Novinky : rozšíření

DUBíno,  [15:55:40 | 17. Zář 2019]

Obecný pokec o hrách, hraní či herních projektech : Videonovinky ze světa deskových her : Hrad Hier

dufus,  [9:19:00 | 16. Zář 2019]

Obecný pokec o hrách, hraní či herních projektech : Soutěže : Hra roku 2018 - nominace

chocolate,  [19:15:47 | 15. Zář 2019]

Obecný pokec o hrách, hraní či herních projektech : Kickstarter projekty : Unbroken: a solo game of survival and revenge

endymion,  [6:13:03 | 14. Zář 2019]
Strategická, kartová hra 12 příspěvky · 1 témata · 0 články · 0 soubory · 4 obrázky · 0 odkazy

Dojmy, alias ano, takto prosím ano

crusader kings středověk inbredi dudes on the map


  • Nemůžete odpovídat na toto téma
11 odpovědí

#1
Lomikar

Po první hře ve třech hráčích musím říct, že prosím takhle teda laskavě bych si ty deskový hry představoval.

Crusader Kings je mírně asymetrická hra o temném středověku z pozice temné Evropy, kde černá smrt dává dobrou noc, není lepšího trávení večera než konsenzuálního incestního sexu po třídenní hostině a místo dobrého dne se zdraví zásadně čakanem. Hráči zde obsadí státy rozdělené na regiony dle svých vybraných národů, vezmou si krále a počnou se dobývat k vítězství. Toho se dosahuje kombinací získaných bodů za držená území a žetonů dosažených achievmentů typu nejvíce křižáckých výprav, nejvíce technologických objevů, nejvíce hradů apod. Tyto achievmenty si hráči pak mohou získávat od ostatních i ztrácet podobně jako v Osadnících. Hra končí okamžitě po dobytí Jeruzaléma v rámci křižácké výpravy jednoho z hráčů.

Herní kolo vypadá tak, že nejdříve hráči budou pracovat na své královské dynastii. Osamocený král je totiž snadným terčem lecjakých nehod, které ho mohou jednoduše odstavit od vlády. Je třeba tedy zaplňovat konstantně svůj rodinný strom jinými členy rodiny. Ze začátku je třeba královny, bez ní se k dítěti standardně nedostanete. Dítě je dobré samozřejmě jako nástupce trůnu (pokud to není nějakej nablblej manták, viz níže), lákačka na další svazky a hlavně jako vůdce křížové výpravy, kterou každé kolo zkrátka musíte provést a pokud nemáte po ruce nikoho lepšího, táhne tam sám král. A fakt nechcete, aby vám tam pošel. Standardně na začátku hry se v neutrálních regionech pohybují rozličné mužské i ženské protějšky, které u sebe mají náhodně nalosovanou nějakou vlastnost. Permanentně vožralá Alice z Irska pak je logicky horší match než nábožná Elvíra z Burgund. Nemluvě o honosné skotské máre, frivolně si poskakující po vršcích. Ano, můžete si zde vzít za muže/ženu koně. Z nějakého důvodu vám však nepovyje potomka. Za to hvězda dolů. Sbalit vadnou šlechtičnu není kdovíjakej problém, sami jsou u ní doma rádi, že se jí zbaví, zajímavější to je u ctnostnějších dam, které je zkrátka potřeba sbalit. A zde se dostáváme k zásadnímu elementu hry. Každý rod zde má svůj plátěný sáček, ve kterém má zpočátku čtyři žetony - dvě kladné vlastnosti a dvě vlastnosti záporné. Tento sáček vlastně charakterizuje charakter vlády vašeho rodu. V průběhu hry se do něj přidávají, či z něj odebírají různé žetony dle všelijakých efektů, které budou nastávat. "Hody" na úspěch pak mají podobu náhodného tažení žetonů z tohoto sáčku, kdy obecně zelené jsou úspěch a červené neúspěch (funguje i fluffově, pokud máte vyhlídnutou princeznu s parametrem Chasted, tak jí prostě nesbalíte na metodu Rowdy a Cruel). Stejně tak obecně funguje, že můžete přihazovat prachy, abyste tahali žetonů více, tedy si zvýšili pravděpodobnost úspěchu. Ideální je samozřejmě situace, kdy narvete polovinu své truhly na sbalení nějaké velšské šmudly a vytáhnete si ty jediný tři červený žetony, co v sáčku máte.

Úspěšně sbalená hajtra pak jde na volnou pozici vedle doposud nezadaného člena vaší rodiny - krále, jeho sourozence či jeho dětí. Vlastnost dotyčné/ho pak zůstává na jeho kartě a to do té doby, dokud se sám se svým protějškem nedostanou po smrti krále na jeho trůn. Poté se jejich vlastnosti přidávají do vašeho sáčku. Nemusím doufám vypisovat, jaký bordel v taktice vám může způsobit váš incestní inbred, který si vzal nějakou cvaklou Johanku z Arku a vám se jej nepodařilo nechat až do smrti panovníka zabít nějakou křížovou výpravou či jiným pojezdem, takže se teď právem sápe ke trůnu. Protějšky si můžete krom toho brát i s automatickým úspěchem a náhodně taženou vlastností normálně z balíčku. Nikdy ale tím nemáte jistotu, co si mladej domů přitáhne za vopici - když berete holky z regionů, tak alespoň víte, do čeho jdete. Navíc úspěšný muchl s takovým děvčetem vám ještě stvrdí přátelský pakt s takovýmto regionem.

Po fázi správy vaší dynastie nastává fáze výběru a hraní akčních karet. Hráči si postupně naberou osm karet z šesti balíčků, ze kterých poté zahrají šest. Složení těchto karet je na jejich úsudku, ale je trochu limitován (například nesmíte si vzít více než dvě karty danění). Typy karet jsou:
  • Křížová výprava - zahráním této karty vyšlete jednoho mužského člena svého rodu do ciziny řezat nevěřící. Tahá se pak na úspěch, tedy přežití. Úspěšná výprava znamená, že hráč dostane permanentní kladnou schopnost (větší taxace, větší výběr z karet apod.), ale člen královského rodu se vrátí zpátky jako trochu větší svině. Tedy si přidáváte do svého sáčku jednu negativní vlastnost (jsou u daných měst vždy stejné, aby korespondovaly s hajzovinama, co křižáci zrovna v tom a tom místě prováděli).
  • Danění - jednoduché. Hráči dostávají prachy dle svých regionů. Příjem lze ještě nakopnout postaveným hradem.
  • Invaze/Mobilizace - pokud nemáte, žádné bojové jednotky, nastává mobilizace, tedy přidáte si chlapy do svých regionů až do počtu čtyř. Máte-li jednotky a nechcete více mobilizovat, provádíte invazi. Ta se řeší opět taháním žetonů, lze to supportovat prachama a lze to i kontrasupportovat od spoluhráče taky prachama. Fungují tam samosebou nějaké podpory sousedících přátelských regionů, pevností atd. Dobytý region pak lze obsadit, nebo pouze vyplenit. Pokud tam má obránce nějaké bojové jednotky a invaze neuspěje, může zahájit ihned kontrainvazi a dobýt dokonce region, ze kterého útočník vyběhl. Každopádně k invazi musíte mít casus belli, který lze získat buď tím, že na vás zaútočí onen protihráč nebo skrze kartu intrik.
  • Intriky - intrik je vícero druhů, na všechny se musí tahat úspěch. Lze jimi vytvořit casus belli, přetáhnout na svou stranu protihráčovi poradce, zahájit mu v nějakém regionu nepokoje, vyhladit mu region, ve kterém již jsou nepokoje či zabít člena rodiny (včetně krále, ale chce to tři úspěchy).
  • Správa království - ta umožňuje na vlastněnýc regionech stavět hrady a nakupovat z obměňující se nabídky technologie všelijakého druhu.
Po výběru nastává tzv. Éra, která se skládá ze tří tahů. Před každým tahem si hráč vybere dvě ze svých karet a určí jejich pořadí zahrání. Hráči odehrají všichni nejdříve každý jednu, poté každý druhou kartu. Fór je v tom, že karty na sobě nemají jenom onu základní vlastnost, ale ještě event. A ten se musí odehrát a s jedinou výjimkou (křížová výprava) obsahuje buď kladnou událost pro soupeře (narození potomka například) či zápornou pro hráče, který kartu zahrál (zranění krále, zaplevelení bandity, mor etc). Ve vhodném naplánování karet tkví hlavní rozhodovací proces hry, protože třeba spousta eventů má prerequisity, které když prostě nejsou splněny, tak událost nenastane.
Po každém tahu pak nastane nucená údržba, což znamená platba za armády (odmítnutí či neschopnost platby armádu odstraní a ještě způsobí unrest) a král zestárne o jeden věk, přičemž má-li král čtyři věky, zmoudří (odstraňuje se ze sáčku jedna záporná vlastnost) a při pátém věku umírá a nastupuje za něj next of kin. A to věru může být jak princ krasomil, tak skutečně luxusní žebrák.

Nebudu zapírat, že tohle za mě bude horký adept na hru roku 2019, protože je to opravdu nesmírná zábava narvaná příběhy a atmosférou (fluffový texty na kartách eventů nejsou odlišeny, takže motivují k tomu číst je celé) se spoustou nevyzpytatelných situací a patřičnou dávkou napětí při tahání vlastností ze sáčků i těžkých dilemat při výběru akcí. Už ve třech to byla náramná zábava a představa, jak to bude vypadat v pěti, při ní se tetelim už teď. Některé mechanismy jsem ještě vůbec nevyužil (poradci, vdavky mezi rodinama hráčů), ale i tak musím říct, že takhle podle mě má vypadat ta správná bujará zábava u deskové hry, která zároveň výborně funguje jako atmosférou nabytá strategie. Nejednou jsem slyšel, že takhle měl vypadat Fief. Je to fakt skvělý.

Tento příspěvek byl upraven od Lomikar: 02 září 2019 - 08:13

Smrt pragmatismu. Všechnu moc imaginaci.

#2
Speedy

Jenom doplním, že jsi zapomněl na Realm karty, které umožňují stavět hrady/zkoumat technologie.

Jinak za mě je CK příjemné, jednoduché a hlavně velmi zábavné. Politika, sňatky, retardované děti... Dovedu si představit, že by se ještě víc podobala mému oblíbenému Blood Royale (delší herní dobou, větvící se rodokmeny místo současné zjednodušené tabulky rodiny atd.), ale tím by právě zase ztratila svou údernost. Pohrávám si ale s myšlenkou tyhle dvě hry nějak nakombinovat, aby vznikla ultimátní středověká sňatková/plodící/dynastická hra.
Montjoie! Saint-Denis!

#3
Lomikar

Shit, Realms karty, máš pravdu, doplním to tam. Dával jsem to z hlavy celý.

A dík za tip na Blood Royale. Žetonková multiplayerovka z 80. let je automatický wishlist
Smrt pragmatismu. Všechnu moc imaginaci.

#4
Johniczech

Johniczech
Super! PC hru Crusader Kings mám hrozně rád a z popisu to zní, že deskovka věrně odráží některé z nejzábavnějších mechanik hry.
(Chápu, že moje oblíbená mechanika CK, totiž intrikování proti tvému lennímu pánovi a zároveň tak nějak to hraní na to, aby tě nenechal setnout by byla komplikovaná)
3 hoďky herní doba (dle BGG) mi přijde jako příjemné překvapení.
Má a může to prosím vzít někdo na Horku? :)
Legendary Legend

#5
Lomikar

no zase je tu jinej vychcanej element při správě regionů a to ten, že můžeš členy své rodiny přiřadit jako správce určitého území, což mu dává bonus do obrany. Když je ale stejně pak dobyto, správce v boji umírá. Logicky pak pokud máš kolíbku plnou přiblblejch grázlíků, který fakt na trůnu nechceš, dostávají od tebe za odměny správy regionů, které třeba zrovna náhodou sousedí se dvěma státy, který proti tobě maj casus belli.

Na Horku by to teda někdo vzít měl.
Smrt pragmatismu. Všechnu moc imaginaci.

#6
sydo

Horka!
Mám ti zabít mámu, ty sráči?!

#7
DD.

Kdyztak koukam, ze je to v distribuci, tak to holt nekdo koupi :).

#8
Hike

Hike
Crusader kings?

You had my curiosity, but now you have my attention.

Tento příspěvek byl upraven od Hike: 02 září 2019 - 10:04

... král bez šatů připraven k uvítání, hle - kříž dřevěný s trnovou parukou.

#9
zgrywus

zgrywus

Lomikar: a kdybys to měl porovnat s Warrior Kings?
arigata-meiwaku(jap) – laskavost, kterou vám někdo prokáže, o kterou jste se ale vůbec neprosili, snažili jste se jí vyhnout, ale dotyčný si to nedal vymluvit a pak to celé dopadlo špatně, vy jste z toho měli jen patálii, ale nakonec vás etiketa donutila k tomu, abyste dotyčnému ještě poděkovali

#10
Lomikar

tohle srovnání mě taky napadlo, protože je to podobný v tom základním rámci (středověká area control), nicméně je to spíš feelingem, protože herně je to dost jinde. Tady není tak vypimpenej ten souboj jako ve WK a i tvoje bojový schopnosti, stejně jako vše ostatní se nejvíce odrážej v kvalitě tvé dynastie věce než v čemkoli jiném (složení kladných a záporných vlastností, co máš v sáčku).
Mimo jiné zde také vše hraješ ve svém kole. Do tahu spoluhráče můžeš vstoupit leda při boji, kdy se snažíš kontrovat jeho finanční příhozy na zlepšení pravděpodobnosti tažení žetonu. A pak pokud protihráč prohraje invazi, tak máš možnost kontrainvaze. Ale žádný obranný karty, eventy apod nezahraješ.
Obecně bych řekl, že WK jsou trochu sofistikovanější design, tohle je větší bejkárna. V tom nejlepším slova smyslu ale.
Smrt pragmatismu. Všechnu moc imaginaci.

#11
Mizy

Mizy
Díky za tip. Koupeno i s rozšířením. :)

#12
Adrias

Adrias
Vynikajuce! Asi nikdy som tak nesledoval dorucenie hry - FB, kickstarter update dokonca aj hnusny newsletter som si dal zasielat. Po zahrani proste nesputana zabava hned v 5tich (bez rozsirka), skvely balanc medzi planovanym a nahodou v eventoch ktore podla ohlasov vraj znehodnocovali zazitok, ale to hovoria zaprdnuti strategovia co hadzu kocky maximalne do oci protihracov ako na stol.

Staci 1 clovek ktory dokaze precitit ako mu jeho sused ukradol kolo predtym dvorneho lekara aby potom poslal na Krala jeho dynastie lepru a ostatni sa zvezu na vlne dychberuceho smiechu. Nemalo to byt pre 5 hracov coz z nej robi priestorovo narocnejsiu hru (ks verzia zvacsena o polovicu) ale urcite ho budem rad a vzdy s usmevom hladat. Glorifikujem a v najblizsom obdoby urcite hram!

Tento příspěvek byl upraven od Adrias: 02 září 2019 - 09:44






1 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních uživatelů