Přejít na obsah

Naposledy vložené příspěvky

Obecný pokec o hrách, hraní či herních projektech : Kickstarter projekty : Blood Rage Digital + new clan + rework 4 KS figuriek

Havelock,  [0:43:37 | 14. Lis 2018]

Obecný pokec o hrách, hraní či herních projektech : Kickstarter projekty : Assassin's Creed: Brotherhood of Venice

alucard,  [22:38:19 | 13. Lis 2018]

Hatten in Flames : Dojmy : Unboxing

Mirek,  [21:45:56 | 13. Lis 2018]

Obecný pokec o hrách, hraní či herních projektech : Kickstarter projekty : Super Dungeon Legends

zgrywus,  [21:35:41 | 13. Lis 2018]

Hero Realms : Novinky : nový kickstarter

Duirin,  [21:16:38 | 13. Lis 2018]

Ostatní pokec : Ostatní zcela neherní témata : Co vas pobavilo

Adrias,  [19:45:09 | 13. Lis 2018]

Blood Bowl (2016 edition) : Kompost : Oldschool týmy z 3. ed.

Grom,  [19:32:43 | 13. Lis 2018]

Warhammer Underworlds: Shadespire : Novinky : Organizované hraní v Praze

Čóča,  [14:40:10 | 13. Lis 2018]

Advanced Squad Leader : Dojmy : ASL / Čerstvo dohrané (mini-reporty)

Bifi,  [14:28:04 | 13. Lis 2018]

Ostatní pokec : Ostatní zcela neherní témata : Vtipy

Bifi,  [13:01:44 | 13. Lis 2018]

Velké herní události : Deskožraní 2018 | 8.11. - 11.11. 2018 : Termín Deskožraní 2018

Pizin,  [12:17:52 | 13. Lis 2018]

Conan : Překlady : Příběh "The Things from the Swamp"

Morthe,  [11:21:10 | 13. Lis 2018]

Obecný pokec o hrách, hraní či herních projektech : Kickstarter projekty : Obecně o Kickstarteru

MikeDundee,  [11:10:08 | 13. Lis 2018]

Velké herní události : Skrotená Hora 2018 : Skrotena Hora 7 - co budeme hrat / doprava / a ostatne

Adrias,  [10:53:30 | 13. Lis 2018]

Claustrophobia : Novinky : Reedice

alucard,  [10:17:05 | 13. Lis 2018]

Obecný pokec o hrách, hraní či herních projektech : Kickstarter projekty : Street Masters

alucard,  [9:59:08 | 13. Lis 2018]

Obecný pokec o hrách, hraní či herních projektech : Videonovinky ze světa deskových her : JOUOB

microjelen,  [9:01:51 | 13. Lis 2018]

Ostatní pokec : Hudba : Black metal

sydo,  [6:51:29 | 13. Lis 2018]

18Lilliput : Dojmy : První dojmy

Elnie,  [23:45:10 | 12. Lis 2018]

Obecný pokec o hrách, hraní či herních projektech : Kickstarter projekty : Barrage

rbx,  [16:31:59 | 12. Lis 2018]

Ostatní pokec : Film : Videl som a doporucujem

Lolo,  [11:39:50 | 12. Lis 2018]

Obecný pokec o hrách, hraní či herních projektech : Kickstarter projekty : The Everrain

fleder,  [10:32:46 | 12. Lis 2018]

Chronicles of Crime : Novinky : Cesky

Lolo,  [10:32:09 | 12. Lis 2018]

Underwater Cities : Pravidla : Omezení herních komponent

rbx,  [9:41:16 | 12. Lis 2018]
Významné rodiny súperia o prestíž a moc v Britskej Východoindickej spoločnosti. 14 příspěvky · 1 témata · 0 články · 0 soubory · 0 obrázky · 0 odkazy

Dojmy po pár hrách



  • Nemůžete odpovídat na toto téma
13 odpovědí

#1
Gaspar

John Company je rozhodne úctyhodným pokračovateľom „Pax“ série. Hoci je založená na trochu iných herných mechanizmoch, stále platí to, že hoci hráčom pred očami prebiehajú zásadné historické udalosti, hra ich odsudzuje len do role malých pešiakov, ktorí musia byť v správnom čase na správnom mieste. Na prvý pohľad sa zdá, že hra je primárne ekonomická o rozvoji Britskej  Východoindickej spoločnosti. V skutočnosti, je však hlavne o tom, ktorá aristokratická rodina dokáže vyťažiť z toho najviac prestíže. To, či spoločnosť nejak prosperuje je naozaj druhoradé. Ide o to či z toho niečo kvapne tej ktorej rodine. Samozrejme, aby dobre „kvapkalo“ musí sa aspoň niečo sem-tam dariť a musia byť členovia rodiny na tom správnom mieste. Dalo by sa to označiť ako semi-coop hra, ale nieje to celkom výstižné. Spoločnosť môže byť zadĺžená po uši, môže smerovať do krachu, ale to vôbec nemusí byť pre hráčov dôležité, naopak niektorým to može v danom momente vyhovovať. Toto je asi najzásadnejšia vec, ktorú si možno niektorí pri prvých partiách plne neuvedomia.

Na rozdiel od Paxov, nieje hra založená na markete kariet. Miesto toho máme plán so štruktúrou spoločnosti, ktorá sídli v Londýne a má zopár lukratívnych úradníckych postov, ktoré majú rôzne možnosti. Tieto posty sú v priebehu hry obsadzované členmi vašich rodín. V priebehu hry následne vykonávajú títo úradníci svoje akcie podľa dopredu určeného poradia. To je na rozdiel od Paxov výhoda v prípade vyššieho počtu hráčov. Podľa môjho osobného názoru bol pri Paxoch ideálny počet 3-4 hráči. Pri vyššom počte ste dlho čakali a okrem iného sa situácia zatial príliš zmenila kým ste sa dostali na ťah. V JC ťaháte vtedy keď je na rade člen vašej rodiny. To okrem iného (vid nižšie) predurčuje túto hru ideálne pre 5-6 hráčov.

Najvyššie stojí Chairman, ktorý prerozdeľuje budget jednotlivým úradom, berie pôžičky, rozhoduje koho potiahne do exekutívnych úradov (zo seniorov) a v neposlednom rade rozhoduje či spoločnosť bude vyplácať dividendy (a koľkokrát bude vyplácať).
Ďalej je tu Riaditeľ obchodu, ktorý prerozdeľuje tovar a lode jednotlivým prezidentúram a okrem toho doťahuje si do úradov nižších „senior“ úradníkov – nákupcov. To sú nákupca lodí, nákupca tovaru a military affair (nakupuje delá a verbuje dôstojníkov).
Spoločnosť je delená na tri „prezidentúry“ (toto asi nieje úplne správny preklad), vedené prezidentami (Bengál, Madras, Bombay), koré už obchodujú s konkrétnimy regiónmi v Indii. V prípade, že sa podarí nejaký región vojensky obsadiť, v priebehu hry pribudnú nové úrady Guvernéra (alebo Residenta), ktoré potom podliehajú tej ktorej prezidentúre.

Jeden turn v hre predstavuje zhruba 15 rokov a na konci kola sa vždy vykoná tzv. Attrition roll, ktorý predstavuje určitú prípadnú generačnú obmenu v spoločnosti. Úradníci však môžu svoje posty opúšťať aj nečakane po totálnom zlyhaní, alebo aj zrušení úradu. Táto obmena je vlastne soľou hry. Zaslúžilí úradníci sú umiestňovaní na teplé miestečká (predstavujú ich Prize karty, pre každú hru sa vylosuje náhodných 6) čo stojí peniaze, ale práve tieto umiestenky sú hlavným zdrojom Victory Pointov. Takže o to ide. Člen vašej rodiny sa môže odpratať do snemovne lordov, stať sa ambasadorom vo Francúzsku, patrónom umenia, alebo zvláštnym vyslancom na mogulsom dvore atd.... takže toto je ten hlavný dôvod prečo sa do tých úradov chcete dostať a hlavne prečo ich chcete v momente keď na to máte peniaze aj opustiť.
Štruktúra pyramídy nepustí a pre každý úrad je jasné kto a odkiaľ bude uvoľnený flek dopĺňať. To je obrovský priestor pre nepotizmus, korupciu a vyjednávanie. O tomto je táto hra. Hrať ju ako ekonomické euro je nezmysel, tá hra potom ani nefunguje. Vlastne môže pôsobiť sucho a trápne.

Ako som písal, v konečnom dôsledku na realizáciu svojich plánov potrebujete súkromné peniaze. Je reálne len niekoľko flekov, kde ich viete získavať od spoločnosti. Buď ako prezident, ktorý zrealizuje úspešné transakcie, dostanete prémie, alebo ako guvernér vyzbierate dane a strčíte si ch do vačku (áno aj to ide), poprípade váš dôstojník sa účastní úspešnej kampane a plundruje, či prevádzkujete súkromnú loď, ktorú si spoločnosť prenajíma. Lenže aby ste sa k tomu dostali, sú tu ďalší úradníci, ktorí k tomu majú čo povedať a budú chcieť z toho svoj podiel (ak sú rozumní). Napríklad riaditeľ obchodu prerozdeľuje lode a tovar. Ak ho nepodmáznete nemusí vám žiadne prideliť a vy ako prezident žiadny obchod nezrealizujete, lebo nebudete mať s čím. Nehovoriac o tom, že do pozície prezidenta vás zvolí Chairman, ktorý možno tiež bude očakávať nejaké priateľské gesto z vašej strany. Argumentovať s tým, že je to výhodné pre celú spoločnosť vám nepomôže. Každý hľadí v prvom rade na seba. Práve toto robí túto hru ideálnu pre vyšší počet hráčov, keď je tých interakcií čím viac.
Hra aj veľmi originálne rieši tieto „gentlemanské dohody“ formou Promises cubes. Jedná sa o kocky z vašej zásoby (ktoré predstavujú členov vašej rodiny) a ktoré sa stávajú obchodným artiklom. Ak sa vám nejaká rodina zaviaže a venuje vám svoju kocku viete že za jej navrátenie obdržíte nejakú výhodu z ich strany, alebo minimálne 2 libry, poprípade ak vám ostane tak ako nesplnený sľub uberie danej rodine 2vp na konci hry. Tieto promises (aj cudzie ak vlastíte) môžete ponúkať na rôzne strany podľa potreby. Nepotizmus je v hre trestaný tak, že ak máte na výber a uprednostníte svojho člena rodiny pri ťahaní do funkcie, musíte každému protikandidátovi dať jeden svoj promise. Toho sa však netreba báť, pri ďaľšej príležitosti keď budete uprednostňovať cudzích kandidátov si svoje promises vyzbierate naspäť. Uplácať sa dá však akokoľvek, aj peniazmi aj planými sľubmi.

Treba spomenúť že popritom všetkom sa ešte na konci každého kola dejú eventy, hlavne tie v Indii. Tá si žije svojím životom, po regiónoch väčšinou celkom predvídateľne chodí figúrka slona, ktorá spúšťa náhodné udalosti. To môže mať katastrofálne následky. Indickí rádžovia môžu medzi sebou bojovať, vyvolávať povstania čo môže viesť k tomu, že spoločnosť môže prísť o obchodných partnerov, alebo o regióny, ktoré už vojensky dobyla. Nielen vďaka tomuto bude každá hra iná.

Toto je zhruba stručne opísaná základná hra (6 turnov). Veľa elementov hry som zámerne vynechal..... Autor predkladá niekoľko scenárov, ktoré sa viažu k rôznym obdobiam a maju iné pravidlá a dĺžku. 10 turnov trvajúca kampaň už počíta s tým, že spoločnosť príde o monopol a hráči si budú môcť zakladať súkromné rodinné spoločnosti, ktoré budú veľkej spoločnosti konkurovať, poprípade jej aj pomáhať. Celú hru to ale zásadne mení a aj ju to predlžuje a o tom snáď nabudúce :)

Ešte stručne zhrnutie na záver, hra je výborná, obzvlásť pre väčšiu skupinku hráčov, ktorí sa bavia vyjednávaním a dohadovaním. Po grafickej stránke jej nieje čo vytknúť. Štýlová a vkusná. Pravidlá obligátne ako sme u SM zvyknutí nestoja za moc. Niektoré veci sa z nich vôbec nedozviete a treba dohľadávať na BGG. Ale v mojom prípade to určite stojí za to.
Čo sa týka dĺžky, zaleží od počtu hráčov a ako veľmi sa dokážu dohadovať. Takže základny 6kolový scenár sa dá hrať 2-4 hodiny a 10kolová kampaň kľudne 5+
...ale fajny bober

#2
IN.

Výborné dojmy. Pouze bych doplnil, že po rozpadu Východoindické společnosti naopak začínají fungovat privátní společnosti jednotlivých rodin a tady začíná hra připomínat systém 18XX her, kdy můžete vlastnit podíl v cizí společnosti a podílet se na fungování i zisku.

Navíc je hra hratelná i v soliterním modu.

#3
Lolo

to sólo si neviem predstaviť...hrali sme to už 4krát ( 2x vo štvorici a 2x v šiestich) a až vo vyššom počte to malo tie riadne grády. Skrátka bolo v štruktúre spoločnosti menej voľných pozícií a niekedy bol sakra problém dostať dobrý flek. To samozrejme viedlo k dohodám a vymieňaniu Promises cubes( kociek ). Ono ak máte od všetkých hráčov kocky a nebodaj od niekoho aj viac kusov kociek tak ich môžete parádne vydierať a manipulovať.
Anytime, anywhere

#4
Gaspar

Lolo> solo scenar ma trochu ine pravidla a hlavne ciele. Cielom je tam vojensky dobyt co najvacsiu cast Indie (idealne celu). Moc ma to nelaka (nie som skratka ten spravny clovek na solo hranie vseobecne), ale mozno to niekedy zo zufalstva vyskusam. Tiez som zvedavy co z tej hry vlastne ostane ked ju pripravis o tu hustu interakciu. Obavam sa trosku ze nic :)

IN> nejedna sa o rozpad ale skor o stratu monopolu. Ak spolocnost totalne skrachuje (co moze byt cielene od niektorych hracov) hra okamzite konci. Ale normalne sa zrataju VPs a urci sa vitaz.

Tu 10kolovu kampan sme skusali zatial len raz. Sukromne firmy si vyzaduju obrovske pociatocne investicie (preto sa zrejme casto bude viac rodin spajat), je tu obrovske riziko krachu a straty tychto investicii, co je sposobene okrem indickych eventov aj tym, ze ked je v hre prilis vela regionov otvorenych obchodu su aj verejne ocakavania zisku az nerealisticky vysoke. Na konci hry vam vsak takato spolocnost moze priniest nemalo VPs. Riskujete vsak aj to, ze ked sa vasej firmicke bude moc darit, ostatni hraci vas vysupnu z pozicii vo velkej spolocnosti.
...ale fajny bober

#5
Bifi

Skvelá simulácia vzťahov vzájomnej politickej a ekonomickej závislosti medzi viacerými "klanmi" pri obsadzovaní aparátu veľkej (povedzme, že aspoň čiastočne verejnej) organizácie. Veľmi pekne je namodelovaná aj tenzia medzi súkromným ziskom a spoločnou prosperitou (tu to má niektoré črty kooperatívnej hry, ale nie je to úplne presné - kooperácia sa prejavuje skôr prostredníctvom komplexných bargains typu "ja potiahnem do vyššej pozície tvojho človeka, ale on vyberie moju firmu ako subdodávateľa").

Veľa týchto vzťahov funguje aj v iných kontextoch: základná mechanika by veľmi šikovne mohla byť uplatnená napríklad na modelovanie toho, ako rôzne klany a skupinky v rámci Smeru obsadzujú politický a administratívny aparát štátu (akurát by tam bolo ešte súdnictvo a polícia :D a namiesto dobývania Indie by sa dobývali eurofondy). Takže kladie to aj veľmi pekné morálne otázky a umožňuje reflexiu na inštitucionálny dizajn takýchto aparátov, pri hre hráči (zaobalene do žartov) opakovane riešili, čo je vlastne korupcia alebo či (cynicky) vôbec existuje niečo ako verejný záujem. Takže bonus body za výukový efekt.

Veľmi zručne je zvládnutá aj simulácia victory points - spoločne s tým, že zaslúžilé osoby postúpiace do vážených pozícii majú aj možnosť v malej miere naďalej ovplyvňovať ekonomicko-politický "terén" stále pokračujúcej hry. Osobne si myslím, že by tento vplyv asi bol výrazne väčší (lobbying, atď.), ale simulácia kladie skôr dôraz na vyvažovanie záujmov v rámci samotnej organizácie, ako na jej širší kontext (aj keď je tam zjavné úzke prepojenie - aj odhliadnuc od vlastníckych vzťahov, ak Východoindická spoločnosť v mene koruny dobýva cudzie krajiny, je ešte možné hovoriť o súkromnej firme?).

Na prvýkrát ale analysis paralysis, veľa rozhodnutí má veľmi komplexné a často subtílne následky aj čo sa týka pozície množstva hráčov, aj čo sa týka reťazenia do ďalších subsystémov. Príde mi, že kľúčový skill spočíva v "choice architecture", teda vytváraní pre ostatných takých podmienok pre rozhodnutia, pri ktorých akákoľvek ich voľba ma nejakým spôsobom zvýhodní.

Za mňa 9/10, ale vďaka iným komplexným hrám, s ktorými by som práve trávil čas radšej, nemám (zatiaľ) chuť to hrať znova.

Tento příspěvek byl upraven od Bifi: 18 duben 2018 - 11:08

„Desivá tiaž noci, len na okamih chabo zahnaná, nástojčivo, s neodvratnou silou, nastoľuje poznove vládu.“

- Auguste Rodin, Katedrály Francúzska


#6
Gaspar

hej, paralela s vladnou stranou Smer je trefna :) a hned asi kazdeho napadne.
(klan Paškovcov, Kaliho motorkári atd...)

Je to strasne, v realnom svete nas to irituje a po veceroch sa na to hrame.... Rozhodne by som tuto hru zakazal, obzvlast mladezi :) :)

BTW ja sa prave tesim ak sa vytvori skupinka otrlych hracov, ktorí uz nebudu riesit pravidla a preniknu hlboko do fungovania systemu a budeme si moct vychutnat kampan naplno. Neboj, popritom si s tebou rad zahram aj ASLko, Bifi :)
...ale fajny bober

#7
Adrias

Adrias
V klude mozeme naplanovat na buduci tyzden, ak bude menej dohadovania a rozmyslania ten 10kolovy sa da za 4 hodky. Uz je dost hracov co vie pravidla

#8
Gaspar

este som si spomenul, ze ma pobavil Rudi, ktoreho som po particke v noci viezol domov a ktory nadsene navrhoval (s uplne vaznou tvarou), ze by miesto kociek mohli byt rozne malovane figurky, alebo aspon keby na jednotlivych kockach boli mená konkretnych clenov rodu (Francis, James...atd), lebo on si pocas hry vytvaral ku kazdej kocke osobity vztah a tazko sa mu rozlisovali..... :)

popremyslam nad upgradeom.


je pravda ze hra okrem toho vsetkeho co sme popisali obsahuje vlastne take zivotne pribehy obycajnych ludi, ktori sa postupne stveraju za svojim zivotnym cielom.... viac ci menej uspesne. To moze byt pre niekoho tiez zaujimavy element.

Tento příspěvek byl upraven od Gaspar: 18 duben 2018 - 01:11

...ale fajny bober

#9
Bifi

Zobrazit příspěvekGaspar, na 18 duben 2018 - 12:05 , napsal/a:

hej, paralela s vladnou stranou Smer je trefna :) a hned asi kazdeho napadne.
(klan Paškovcov, Kaliho motorkári atd...)
Chuť na slovenskú adaptáciu? :D

Zobrazit příspěvekGaspar, na 18 duben 2018 - 12:05 , napsal/a:

Neboj, popritom si s tebou rad zahram aj ASLko, Bifi :)
To mi odľahlo. BTW včera debut s Hozom, scenár Gavin Take. 6 kôl masakra elitných amerických parašutistov first a second line Wehrmacht jednotkami (a komplikovaným terénom). Bratislavský klub rastie.

Tento příspěvek byl upraven od Bifi: 18 duben 2018 - 01:24

„Desivá tiaž noci, len na okamih chabo zahnaná, nástojčivo, s neodvratnou silou, nastoľuje poznove vládu.“

- Auguste Rodin, Katedrály Francúzska


#10
sydo

Kdyz uz to nyni lze predobjednat od Lisky, mel bych dotaz na ty, co uz to hrali. Z popisu a reportu mam pocit, ze by to mohlo trefit na stejne misto, jako Republic of Rome (mozna lehce elegantneji). Hral nekdo obe hry a muze mi tuto domnenku potvrdit?
Dneska je krásně sme na zastávce. Štefan zapojil dyk reprák na lampu, zapnul a pojedem si still.

#11
Coywolf

Taky chci slyšet jak je to úžasné. Z Gasparovych dojmů (díky za ně) se mi to líbí, ale Pax Pamir mě třeba moc nezaujal.
Trocha vzdělávání neuškodí https://en.wikipedia.org/wiki/Coywolf

#12
eyron

Zobrazit příspěveksydo, na 29 květen 2018 - 11:06 , napsal/a:

Kdyz uz to nyni lze predobjednat od Lisky, mel bych dotaz na ty, co uz to hrali. Z popisu a reportu mam pocit, ze by to mohlo trefit na stejne misto, jako Republic of Rome (mozna lehce elegantneji). Hral nekdo obe hry a muze mi tuto domnenku potvrdit?

Hele, RoR už jsem pár let nehrál a tohle jen jednou, ale můj subjektivní feeling je hodně jiný. U RoR byl konflikt imho přímější (vraždy atd.) a diplomatická esence byla dominatnější. JC se mi ale líbila mega a až Liška vydá, instatně beru ;-)
Nepotěší, neurazí...

#13
Gaspar

Zobrazit příspěvekCoywolf, na 29 květen 2018 - 02:10 , napsal/a:

Taky chci slyšet jak je to úžasné. Z Gasparovych dojmů (díky za ně) se mi to líbí, ale Pax Pamir mě třeba moc nezaujal.
Tie hry sa podobaju len nejakym uplne zakladnym feelingom. Priebeh samotnej hry ci mechanizmus je uplne iny.

BTW na Pax Pamir nedam dopustit. Podla mna je to najlepsi Pax z celej serie, ale musi sa hrat s rozsirenim "Chajbarske Noze" a podla upravenych pravidiel z rozsirka "Nation Building". Bez toho je ta hra slaba a bola pre mna tiez sklamanim. Som rad ze som jej dal dalsiu sancu vdaka rozsirku. Stale to samozrejme trpi niektorymi zvlastnostami, krore su typicke pre vsetky Paxy, takze niektorym hracom to fakt nemusi vyhovovat. Pre spravnost treba dodat, ze rozsirenie tiez moze byt aj dvojsecne, niektore Capability karty (ktore hre pridavaju stavu), pripadne ich komba su dost prestrelene a silne. to tiez moze niekoho rozculovat. Mna nie :)

Tento příspěvek byl upraven od Gaspar: 08 srpen 2018 - 09:35

...ale fajny bober

#14
sydo

Ted koukam, ze muj predchozi dotaz je zodpovezen v popisu hry na BGG: "John Company offers Greed Incorporated by way of Republic of Rome".

Uz at tu je!
Dneska je krásně sme na zastávce. Štefan zapojil dyk reprák na lampu, zapnul a pojedem si still.





1 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních uživatelů