Přejít na obsah

Mafiánské rodiny soupeří o kontrolu nad New Yorkem. 16 příspěvky · 2 témata · 0 články · 0 soubory · 0 obrázky · 0 odkazy

Dojmy po první hře

Godfather


  • Nemůžete odpovídat na toto téma
1 odpovědí

#1
vlastus

Včera jsme se dostali k první hře Godfathera od Erika Langa a CMON, toz je cas na nejake dojmy.

Jedna se o worker placement/area control hru, kde ovladate svuj mafiansky klan v New Yorku v dobe romanu Kmotr, ktery hre propujcil tema. Hra je rozdelena na 4 akty (kola), zacinate se tremi pincliky, koncite s 5ti (zavisi na poctu hracu) takze pocet akci neni nijak zavratny. Na zacatku kola umistite do hry novy byznys (policko pro umisteni workera) a pak uz muzete skocit do provadeni akci. Umistovanim mobsteru a clenu rodiny ziskavate material, penize nebo s vyse uvedenym manipulujete. Material pak potrebujete na provadeni jobu, ktere jednak maji nejaky okamzity efekt (zabijete 2 pincliky ostatnich hracu) a druhak se joby hodnoti ve finalnim bodovani. Take si muzete podplatit spojence, kteri vam pak davaji moznost delat kazdy akt nejakou svou unikatni akci. New York je rozdelen na turfy (ctvrte) a po umisteni pinclu a provedeni akci se u kazdeho turfu urci kdo ho kontroluje (a zda vubec), ie ma tam nejvic lidi. Na takovy turf si date control zeton kterezto se taktez hodnoti na konci a navic vam umoznuji parazitovat na akcich, ktere ve vasem turfu provadi jini hraci. Pote mate moznost koupit si noveho spojence (nabidka ma o 1 mene nez je hracu). Nasleduje konec kola, reset a zahozeni nadbytecnych karet. Na konci hry se pak vyhodnoti penize co mate v kufru (k tomu se vratim), kdo ma nejvic zetonku v kazdem turfu a kdo ma nejvice dokoncenych jobu dane barvy. Kdo ma nejvic penez vyhral.

To je v kostce prubeh hry a ted bych se zastavil u nekterych zajimavych mechanik.
Penize, ktere vydelate, jsou jen na puli cesty k viteznemu bodu. Kazdy ma svuj kufrik a karty penez je treba nejdriv do kufru dostat spravnou akci. Vydelat randal tedy nemusi byt az takove terno, kdyz penize neni jak vyprat. Penize navic nelze rozmenovat, takze kdyz mate na ruce 4 jednodolarovky tak musite 4x ukladat.Cely tenhle kufrikovy humor me prisel supr a hodne ovlivnuje jak/co hrajete.
Jak jsem zminil penize jsou karty, coz me privadi k druhe veci, joby material spojenci i penize mate ve forme karet na ruce a na konci kola je treba karty zahodit na limit dany u tohoto aktu. Mate-li tedy 8 petidolarovek, je to sice fajn ale kdyz je neuklidite do kufru, budete muset nejake zahodit. To ze budete muset resit co zahodit a co si nechat je jednim ze zasadnich prvku kazdeho kola.
Vsechny karty ve hre jsou omezene poctem komponent, tzn kdyz potrebujete zbrane ale nekdo uz je vybral a drzi si je na ruce, tak mate proste smulu - a stava se to casto. Nejvetsi trik je ve spravnem casovani akci, passovat se neda, vzdy musite neco zahrat a jakmile umistite posledni svou figurku, nemuzete uz v tomto aktu nic delat. Podobne jako v Blood Rage tak je dulezite mit moznost odlozit nektere dulezite akce (vetsinou joby) az kdyz budou ostatni hraci out nebo nebudou moct efektivne reagovat.
Setup byznysu na boardu pak zajistuje replayabilitu protoze co je kde dostupne za akci je pomerne zasadni prvek (family member napr pri zahrani kombinuje akce ve vsech vedlejsich turfech a to uz je pak treba promyslet, kam to dat abych optimalizoval zisk).

Ok cas rict co se mi libilo nelibilo:
+ pravidla jsou jednoducha, jasna a snadno se vysvetli. nemyslim ze nam za hru vznikl nejaky konflikt nebo nejasnost. to vse ovsem pri zachovani hutneho kvanta moznosti co delat. Hrajete na kontrol, na joby, na kufr, snazite se nabrat spojence, moznosti je opravdu prehrsel a situace se diky jobum na boardu muze rychle zmenit
+ spousta moznosti co delat a variabilita pri novem hrani
+ prijemna doba trvani - hra neni prilis dlouha aby unudila, myslim ze po par hrach se vejdete i ve vetsim poctu do +/- 90ti minut. jsou tam sice prilezitosti k AP ale nam se to nijak nevymklo a nemyslim ze to bude tak caste
+ figurky jsou moc pekne (u cmon neprekvapi) a obrazky od karla kopinskeho vylozene pecka
+mechanika s kufrem

- na cmon produkcni podstandart, karty jobu maji vsechny stejny obrazek(cekal bych ze kazdy job bude mit svuj, neni jich tolik), materialove karty maji jen velkou ikonku, zetony byznysu taky nejsou kdovijak bozi, vetsinu tech bozich obrazku uvidite jen v rulebooku :(
- hands down, kmotr v tom moc neni. mate stejny setting, figurku dona corleona, ale to je asi tak vsechno. nejsou tam postavy z pribehu, krom titulku u jednotlivych aktu neni ani pribeh proste nada. Jo je tam konska hlava, to je fakt. aspon neco :P
- cekal bych vetsi variabilitu jobu, jsou 3 materialy (penize, zbrane, alkohol) a kazdy ma svou sadu jobu co potrebuji 1/2/3 daneho materialu + je k tomu jeden job co chce 1 od kazdeho. suma sumarum 10 ruznych jobu. zadna pecka
- mechanika neni nijak originalni a kdyz do toho proniknete nepochybne identifikujete prvky Blood Rage
- cena, i kdyz tady se da diskutovat. doba nam pokrocila a cenovky na krabkach uz nejsou co byvaly :o
- je tam jeden job ktery ma potencial (imo) dost poskodit jednoho hrace (Extortion), neni to asi tak hrozne ale umi to nastvat (berete nekomu penize primo z kufru dle jeho volby, da se to mitigovat tim ze tam ukladate jednicky, ale kdyz pak dalsi extortion prileti logicky opet na vas (mate uz min tech malych) tak to nepotesi. u nas se to stalo jednomu hraci a nevypadal moc happy :P)

Celkove za me pekny, zahraju si to rad znova ale na zadek me to teda neposadilo. Pro znovuhrani jsem proto ze to neni tak dlouhe a ta dalsi hra bude o dost jina zase, takze jsem ochoten odpustit nejake flawy. Mam obecne rad hry kde neni nejaky setnuty kurs jak to hrat a mohu vybirat ze spousty moznosti, coz tu je. Spoustu lidi urcite zklame minimalni navaznost na romanoveho kmotra, to je opravdovy letdown. Hazet mrtve nepratele do Hudsonu je sice cool, ale neni to nic co by v jinych mobster hrach nebylo.
Takze za me OK ale vidim v tom proste potencial, ktery zustal nevyuzity.
Make America Great Britain again!

#2
eyron

Za mě ve všem podstatném souhlas s Vlastusem. Herně mě to bavilo hodně, ale zásadně se bojím o znovuhratelnost. V plném počtu jsme protočili všechny joby tak, že ke splnění jich zbylo jen pár a pořád to stejné dokola. V podstatě jediné varibaliní jsou tily s akcema, které přichází do hry a velmi silní allies, které během hry taky neproberete všechny. Což mi přijde jako velká škoda. Jinak to téma je tam opravdu slabě, nejhezčí figurka Vita Corleoneho je jen počitadlo kol :(
Nepotěší, neurazí...





1 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních uživatelů